סיכום הסדנא

 

  • הכרנו בכך שהחמדנות היא תכונה שקיימת בכולנו במידה זו או אחרת.

 

  • ראינו את נזקיה של החמדנות- שרק מעצימה את תסכולו של החומד ואיננה מקדמת אותו לעבר יעדו.

 

  • למדנו את משל "העורב והיונה" בו העורב התקנא ביונה וביקש להידמות לה- ולבסוף הפסיד הפסד כפול- גם לא הצליח להידמות לה וגם לא הצליח לחזור ולהיות עצמו, ובכך איבד למעשה את ייחודו.

 

  • העמקנו בכך שהיכרות והתמקדות בחוזקותיי ויכולותיי, ללא עיסוק חיצוני באחר היא הדרך להתקדמות והשגת הצלחה וסיפוק- "איזהו עשיר? השמח בחלקו"

 

  • בחיבור לגיל מצוות- עסקנו באופי ה"מסיבה" שהתלמידים רוצים, עד כמה המסיבה היא תוצר של רצון עצמי ועד כמה היא חלק מעולם של חמדנות ,תחרותיות והשוואה.

 

  • הבחירה להתחיל את התכנית דווקא בדיבר האחרון נובעת מההנחה שראשית שומה על התלמיד להתחבר לעצמו ולהכיר את כוחותיו. זו נקודת המוצא ממנה מתחיל המסע שלנו לעולם הערכים של עשרת הדיברות.

להצעות הפעלה לשעות חינוך סביב דיבר זה לחצ/י כאן!

"לא תחמוד"

ערך הליבה: להיות שמח בחלקי!

להצעות הפעלה לשעות חינוך סביב דיבר זה לחצ/י כאן!

 

כולנו מחפשים את האושר ומייחלים לו. זה טבעי.

הבעיה מתחילה כאשר אנו מחפשים את האושר במקומות הלא נכונים. 

אנו טועים לחשוב שהאושר טמון בהישגים חיצוניים :כסף, מעמד, תדמית, מראה חיצוני, ציונים, משפחה..וכאשר אנו חסרים אותם, או נתקלים בזולת שיש לו "יותר" אנו מתחילים לקנא- ולחמוד.

הדבר אך מועצם בחברה המערבית ההישגית והתחרותית, ועוד יותר בגיל ההתבגרות בו מחפש המתבגר את זהותו ומקומו בעולם.

 

לרוע המזל החמדן נכנס ל"מעגל קסם שלילי": הוא לא שמח במה שיש לו- ולכן הוא חומד את מה שיש לאחרים- מה שמעצים את תחושת הנחיתות והתסכול שלו.

 

התורה מלאה בסיפורים אודות הקנאה ,התסכול שבחלקה והנזקים האפשריים שלה -קין והבל, יוסף ואחיו, רחל ולאה ועוד.. לא סתם נאמר אודות הקנאה "קשה כשאול קנאה" (שיר השירים) "ואלף מיתות (עדיפות) ולא קנאה אחת" (ילקוט שמעוני).

 

כיצד ניתן להתמודד  עם החמדנות והקנאה?

עלינו לחיות מתוך חיבור לעצמנו, לכישרונותינו וכוחותינו המיוחדים- להעריך אותם ולשמוח בהם, כפי שמתבטא באמרת חז"ל "איזהו עשיר? השמח בחלקו" (פרקי אבות)

שמחה כזו תכניס אותנו ל"מעגל הקסם החיובי" בו אנו פועלים במסלול החיים הנכון והמדויק לנו ולא עסוקים בחיקוי הזולת. העיסוק במה שנכון לנו יוביל אותנו להצלחה וסיפוק וממילא תחושת האושר תעלה.

הצעה לפעילות המשך בכיתה:

 

1. יש לי דילמה!

מקרה 1

רועי חזר נרגש מבר המצווה של מאור- מסיבת בר המצווה הראשונה בכיתה. הוא ניגש להוריו ואמר- "אתם לא מבינים מה היה שם! נגנים על דרבוקה, שופרות, סרט בכיכובו, d.j מטורף. אמא- אני חייב שבר המצווה שלי תהיה בדיוק כזאת ואפילו יותר!" אמא שלחה מבט מהוסס לאבא וענתה לו "רועי, אתה יודע שאבא פוטר בצורה לא צפויה ולכן אנחנו מאוד משתדלים לצמצם הוצאות.." רועי המשיך ודרש בר מצווה מהסרטים? אחרי הכל- בר מצווה זה רק פעם בחיים!

הציגו את המקרה בכיתה והתייחסו לנקודות הבאות-

מה דעתכם על התנהגותו זו של רועי? מה אתם הייתם עושים במקומו?

המחיזו סיום אחר למקרה שיבטא את הבנתו של רועי את הדיבר "לא תחמוד".

מקרה 2

לפני חודש הושק האייפון החדש. לשליש מהכיתה כבר יש אותו. למיטל  יש סמארטפון יחסית מיושן שעובד טוב ומשרת את מה שהיא צריכה. מיטל מצפה מאוד למחנה הקיץ של תנועת הנוער ואף חסכה כסף עבורו. היא מתלבטת אם להוציא את חסכונותיה על האייפון החדש כדי להיות כמו חברותיה, או לשמור את כספה עבור המחנה כפי שתכננה.

מה אתם הייתם מציעים למיטל לעשות? מדוע?

 

2. דיון סביב ציטוטים

ניתן לפזר את הציטוטים בכרטיסיות או על הלוח ולדון-

לאיזה ציטוט הם מתחברים? מה משקף בצורה הכי טובה את דעתם על החמדנות?

 

  • "חמדנות היא בור ללא תחתית אשר מתישה את האדם מתוך מאמץ אין סופי לספק את הצורך- מבלי להגיע אי פעם לסיפוק" (אריך פרום)

  • " הקנאה, התאווה והכבוד- מוציאין את האדם מן העולם" (מסכת אבות)

  • "הקנאה מכרסמת במקנא כחלודה המכרסמת בברזל")אנטיסתנס)

  • "מי שרוצה את המירב- מפסיד את המעט" (פתגם עממי בלאדינו)

  • "תפסת מרובה לא תפסת"-(תלמוד בבלי, מסכת סוכה)

  • טוב ציפור ביד- משתיים על העץ (פתגם עממי)

  • "קשה כשאול קנאה" (שיר השירים)

 

 

3. סיפור "המחרוזת" (גי.דה. מופסאן)

 

תקציר הסיפור

מטילדה לואזל היא בחורה מאוד יפה ממעמד בינוני הנשואה לפקיד פשוט וחיה בעולם של דמיון. יום אחד היא מקבלת הזמנה לנשף ומחליטה לקנות שמלה בעזרת החיסכון של בעלה. היא אינה מסתפקת בשמלה ורוצה תכשיט אך אין לה כסף לקנות. לבסוף היא מלווה מחברתה שקודם ניתקה איתה קשר מחרוזת יהלומים.

בנשף , מטילדה היא היפה בנשים. המחרוזת אבדה. מחפשים אותה בכל מקום ומשלא מוצאים,

היא ובעלה מלווים כסף כדי לקנות מחרוזת חדשה על מנת להחזירה לחברתה. כתוצאה מכך הם עברו לגור בבית עלוב.

כעבור 10 שנים מטילדה פוגשת את חברתה המופתעת מכך שמטילדה היפה, נראית מאוד לא טוב ולא מטופחת . מטילדה מספרת לחברתה את שעבר עליה ,על כך שלקחה הלוואות כדי לקנות מחרוזת יהלומים חדשה ולהחזיר לה וכן שבמשך כל השנים האלו היא עובדת רק על מנת להחזיר את החובות. חברתה מספרת לה שהמחרוזת שהיא השאילה לה הייתה מזויפת.

  • האם חמדנותה של מטילדה פגעה בה ? כיצד?

  • מהו הלקח שאתם למדים מסיום הסיפור?=לא תמיד "כל הנוצץ זהב הוא", עלינו להסתפק במה שיש לנו ולשמוח בחלקנו.

 

 

4. קנאה = צרות עין

מדוע קנאה קרויה גם צרות עין?

מה קורה כשהעין נהיית צרה- איזו מציאות אני רואה-שלמה או חלקית?

כיצד צרות עין קשורה לדיבר "לא תחמוד"?

 

לאחר הדיון

הקרנת הסרטון על הילד הנכה- http://www.youtube.com/watch?v=uofFHeP-9zM

לעולם לא ניתן לדעת את מצבו ותחושתו של הזולת. לכן, עלינו להתעסק בעצמנו והטוב שיש לנו.

 

 

5. "יוסף ואחיו"- לימוד ודיון

קוראים את בראשית פרק ל"ז -

http://www.mechon-mamre.org/i/t/t0137.htm

 

  • מה גרם לאחים לקנא ביוסף?

  • כיצד הם הגיבו לכך? עד כמה חמורים יכולים להיות נזקי הקנאה?

  • האם יוסף נושא אף הוא באחריות למה שהתרחש בסיפור זה? כיצד עורר יוסף את קנאת אחיו? האם גם לנו יש אחריות שלא לגרום לאחרים לקנא בנו? תנו דוגמאות (לא להשוויץ בציון גבוה, לא להתרברב על יכולות , לא לנקר עיניים בלבוש וציוד יוקרתי מדי ועוד..)

 

 

6. תלבושת אחידה מול תרבות המותגים

לפני מספר שנים החליט משרד החינוך על החזרת התלבושת האחידה לבתי הספר.

  • מה הקשר שאתם מוצאים בין "תלבושת אחידה" לבין הדיבר "לא תחמוד"?

 

 

7. מלב אל לב- מכתב ליועצת

 

לכבוד יועצת בי"ס שלום. לא מזמן סיימנו סדנא בנושא "לא תחמוד". אני מבינה כמה זה חשוב לא לחמוד אבל פשוט... לא מצליחה. אני כל הזמן מרגישה שיש בכיתה יפות ממני, חכמות ממני, מקובלות ממני וכל הזמן אוכלת את עצמי מבפנים וממש מקנאת. כמובן שאני לא מראה את זה כלפיי חוץ אבל ממש ממש קשה לי. יש לך עצה בשבילי? שירי.

לו הייתם יועצת בי"ס- כיצד הייתם עונים לשירי? מה הייתם מייעצים לה?

 

 

8. רגע של שיתוף

כיצד הדיבר "לא תחמוד" נוגע בי?

איך אני מיישם אותו בחיי? מה הקושי/הרווח בקיום הדיבר?

דוגמאות אישיות להתמודדות עם הדיבר.

 

להורדת ההצעה לפעילות המשך בכיתה בפורמט PDF לחץ כאן