תכנית "מילה שלי" הינה תכנית המשך ל"עשרת הדברות" בה אנו מעמיקים בדיבר "לא תענה ברעך עד שקר" העוסק במשמעותו של כוח הדיבר, לטוב ולמוטב.
הבחירה בדיבר זה דווקא עולה מהצורך העמוק והדחוף לתת מענה לבני הנוער המתמודדים עם בריונות ברשת, שיימינג , לייקים, שמועות , הכפשות וכו'..


מטרות התכנית הינן:

עידוד התלמידים ליצירת שיח סובלני ומכבד,

לשמירת הלשון והאצבע המסמסת מכל דיבור מזיק ,

יצירת אקלים בית ספרי בריא ונקי מפוגענות,

יצירת קבוצת מנהיגים משכבת ח' שתוביל את הנושא בבית הספר.

 

התכנית כוללת חמישה מפגשים כיתתיים + שני מפגשים של קבוצת מנהיגות שכבתית.

 

מילה שלי

על התוכנית

הצעות להפעלות בכיתה

 

מפגש 1- הכל דיבורים

הפעלה :"נסתובבה כל היום'

התלמידים עומדים במקום ועם מחיאת כף של המורה מתחילים להסתובב בכיתה,עד מחיאת הכף הבאה של המורה.

בעת מחיאת הכף הם עוצרים במקום ופוצחים בדו-שיח עם החבר העומד בקרבתם,

בהתאם לנושא השיח שהמורה יגדיר להם. הנושא יכול להיות - חוויה שמחה שקרתה לי, אירוע לא נעים ואף מעציב שחוויתי,וכן הלאה.

לאחר שלוש דקות שהם חולקים חוויות זה עם זה, המורה מוחא כף והם ממשיכים עד מחיאת הכף הבאה.

לאחר כמה סבבים ימחיש המורה לתלמידים כיצד באמצעות מילים בלבד,

ניתן היה לזהות שינוי בשפת הגוף ובהבעות הפנים - בכל אחד מהסבבים,

בהתאם לנושא השיח - מעציב או משמח, משפיל או מרומם.

כוח הדיבור בלבד יכול לשנות אווירה ומצב רוח.

 

להורדת סיכום המפגש הראשון לחצו כאן

 

 

מפגש 2- עוצמת הדיבור בעולם היהדות

א. לשון הרע = לשונו של הרע 

המורה יכתוב על הלוח את צמד המילים לשון הרע

  • מה משמעות ביטוי זה?

      = לשון הרע הינו דיבור שלילי, דיבור בגנות הזולת, דיבור היוצר נזק.

 

לאחר מכן ינקד את המילה לשון בשווא וישאל-

  • מה אתם שומעים כעת בביטוי?

      = לשונו של הרע, של הרוע.

 

במילים אחרות, הלשון אינה הנושא המרכזי כאן אלא המאבק הקוסמי, העולמי בין כוחות הטוב והרע, בין האור ובין החושך,

או בני האור ובני החושך (ביטוי של דן מרגלית מ-ישראל היום).

למאבק הזה ישנם ביטויים רבים, אחד המרכזיים שבהם הוא השימוש בכוח הדיבור העוצמתי והמשמעותי,

במילים טובות אני משרת ומפיץ את הטוב בעולם, במילים רעות אני משרת ומפיץ רע.

 

ב. ברית – מילה

המורה ישאל את התלמידים:

  • כיצד מציינים ביהדות את כניסתו של תינוק חדש לעם היהודי?

      = דרך ברית המילה.

  • מה שומעים בביטוי זה? איך הברית קשורה למילה?

      = מלבד המילה "למול"-לחתוך, יש "מילה" במובן של "מילים".

  • היכן נעשה שימוש במילים כחלק מחיים יהודיים?

       = תפילה, ברכות, קריאה בתורה, קידוש, קידושין..

  • מה משמעות המילה "ברית"?

      כריתת ברית מסמלת דבר מה שלא ניתן לניתוק ולפירוד.

 

כך ברית מילה מכניסה את הנימול, הרך הנולד,בבריתו של אברהם אבינו והופכת אותו לבן לעם היהודי,

יהיה מה שיהיה- מבחינת הדת היהודית הוא יישאר יהודי כל חייו, ללא קשר למעשיו.

כך גם ברית הנישואין בה שני הצדדים כורכים את עולמותיהם זה בזה.

הברית כוללת מחויבות הדדית של שני השותפים בה.

 

  • כעת ניגש להפעלה: כל תלמיד כותב "ברית עם המילה" ז"א : מה הוא מקבל על עצמו, משנה , מוותר כשהוא "כורת ברית" עם מילים טובות, עם תרבות דיבור ראויה ומועילה.

 

להורדת סיכום המפגש השני לחצו כאן

 

 

מפגש שלישי- מי האיש החפץ חיים?

"מלב אל לב" – מכתב לנוער מה"חפץ חיים"

נדפיס לתלמידים/ נקרין במצגת את המכתב הבא (הבדוי כמובן) ששלח לתלמידים ה"חפץ חיים"- דמות המופת שחוללה מהפכה בתחום שמירת הלשון, עליה למדו התלמידים במפגש.

הרווח מקריאת הקטע הבא מלבד העמקת ההיכרות עם דמותו,

הינו קבלת ההשראה לקום ולחולל שינוי בכל תחום שדורש שינוי בחיי הפרטיים ובחיי הכלל.

לפני הקריאה-  נכוון את התלמידים לנסות להבין מה הניע את החפץ חיים לעסוק בנושא שמירת הלשון.

חברים יקרים,

 

שמעתי פעם מיהודי זקן וחכם משפט שמצא חן בעיניי מאד ואני מקוה שגם בעיניכם:

"השאלה היא לא כמה ימים יש בחיים, אלא כמה חיים יש בימים"

מה שאני הבנתי ולקחתי מהמשפט הזה הוא ששאלת החיים אינה שאלה של כמות אלא שאלה של איכות – לא כמה זמן אתה חי אלא איך אתה חי.

אז אספר לכם על עצמי בכמה משפטים, בכדי שנכיר האחד את האחרים, ולהפך, ואולי זו גם ההזדמנות לספר לכם כי הכינוי שלי הוא בהשראת מה שסיפרתי לכם עד כה – החפץ חיים.

אני אכן חפץ בחיים טובים וארוכים, איכותיים ומשמעותיים, ומחפש את הדרך אל האושר,

גם היא ארוכה ורצופה במכשולים רבים, כמאמר השיר.

שמי הפרטי הוא ישראל-מאיר ואני בן למשפחת כהנים, מתגורר בעיירה ראדין שבמדינת בלארוס.

נולדתי כמה ימים לפני ט"ו בשבט, י"א או י"ב, אצלנו במשפחה לא 'סגורים' לגמרי על תאריך הלידה. אני מקווה שאחרי מאה ועשרים שנה, יזכרו אותי ואת מעשיי ופעולותיי גם אם הפרט הזה בקורות-החיים לא יהיה ממש חד משמעי.

בבית הכנסת בו אני מתפלל יש ספרייה עם אלפי ספרים בהמון תחומים – פרשת שבוע, הלכה, מוסר, מדרש ואגדה. אחרי שאחרון המתפללים עוזב את בית הכנסת בבוקר אני נהנה לפתוח את אחד הספרים, 'לצלול' פנימה וממש כמו צוללן, לחשוף את האוצרות שיש במעמקי הים, סיפרו לי פעם שהתורה והמורשת שלנו נמשלות לים, אז המשל והנמשל ממש דומים..

בכל מצב, באחת ה'צלילות' שלי קראתי סיפור על חכם יהודי, נראה לי שקראו לו רבי ינאי, או שם דומה, ששמע פעם סוחר המכריז שיש באמתחתו (כלומר, שק בשפה גבוהה וספרותית) סם חיים!

כמובן שהסיפור הזה מיד הדליק אצלי נורה מעל הראש, כמו בסרטים המצוירים, הצית את הדמיון שלי ומתח את קפיץ הסקרנות שלי עד הקצה, הרי זהו החלום שלי מאז שאני ילד קטן – למצוא סם חיים! בהמשך הסיפור קראתי שה'סם' של הסוחר היה לא פחות ולא יותר – פסוק מספר תהילים – שהמשכו הוא – נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה, סור מרע ועשה טוב, בקש שלום ורדפהו. תגידו לי אתם, איך הייתם מגיבים לפאנץ' שכזה בסיפור?

אז זהו, שגם אני, ממש כפי שאולי גם אתם הייתם מגיבים, סגרתי את הספר בתחושה שהסוחר היה קצת 'טריקי' ודי 'סובב' את כולם, כולל רבי ינאי. ואז חשבתי שוב, ושוב, והנורה המהבהבת מעל ראשי הפכה להיות לפיד בוער ועמוד-אש שאני הולך לאורו מאז ועד היום הזה.

פתאום שמתי לב לכך שהעיתונות היומית, פגישות החברים, שיחות-הסלון, הפוליטיקה, התרבות, כולן רצופות לשון הרע ורכילות, הגורמות לזיהום האווירה, לתחושות לא טובות, ושורטות שריטות כאלו בנפש המכאיבות יותר מפציעה גופנית. איך אומרים אצלנו באידיש – מכה עוברת – מילה נשארת, ותדעו לכם שבאידיש זה נשמע יותר טוב..

החלטתי לחקור את נושא שמירת הלשון, ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים, לחבר ספר הלכה שיסביר כיצד ללכת בדרך הזאת וגם ספר מחשבה שייתן לקוראים נקודה למחשבה – למה וכמה הרעיון הזה הוא סם-חיים, כמו שכתוב בספרים. יש לכם הצעות לשמות לספרים?

אולי, עוד מילה או משפט לסיום, אצלנו מדברים לא מעט על איכות הסביבה ואקולוגיה, החור באוזון וכד', ומזהירים שכדור הארץ שלנו נתון בסכנה אם לא נשמור על הכללים שהמומחים קבעו. חשבתי לעצמי שהמשפטים האלו נכונים גם בהקשר של שמירת הלשון. מוכרחים להיזהר שלא לזהם את האוויר(ה) ובכלל, ממש כמו שיש כללים שמכתיבים לנו איך לחיות חיים בריאים יותר מבחינה גופנית – אז יש גם כללים הנוגעים לבריאות הנפשית והרוחנית שלנו.

איך אמר החכם מכל אדם (במשלי פרק ח"י) – מוות וחיים ביד לשון! (זה הציטוט המדויק!).

אז אני הקטן אשתדל לעשות את שלי, ומקוה שאבן הדומינו הראשונה שאצליח להפיל תתחיל דומינו ראלי (או דומינו טוב-לי) כזה שיאיר לכולם ויעורר את כולם, ולכו תדעו, אולי בעתיד אפילו יקראו איזה קיבוץ על שמי..:) 

 

להעמקה:

  • אילו פרטים למדתם מן המכתב על ה"חפץ חיים"?

  • מה הניע את החפץ חיים לעסוק בנושא שמירת הלשון?

  • מה למדתם בסדנא לגבי הרלוונטיות של ההלכות שליקט בנושא שמירת הלשון לימינו?

  • האם יש אצל החפץ חיים דבר המעורר בכם הערכה והשראה? מהו?

  • כיצד אנו יכולים להיות"חפצי-החיים" של הדור הזה, בכל הקשור לכוח הדיבור בלבושים הטכנולוגיים והחברתיים של ימינו?

 

להורדת סיכום המפגש השלישי לחצו כאן

 

 

מפגש רביעי- אני? בריון?

שיר השיימינג

נקרין דרך היוטיוב את "שיר השיימינג" מתוך היי- סקול פסטיגל 2015- https://www.youtube.com/watch?v=0lyWmXjEqqw

נדפיס לתלמידים את המילים:

מילים יכולות לנפץ חלומות
כוח למילים כוח לאותיות
מילים זאת סיבה להצית מריבה
זה מתחיל בעלבון ונגמר במלחמה
מדבר רע יוצר איבה
מדבר שלום, מוליד אהבה

כי כל מה שיש לך זה

את הדיבור שלך
ואיך שאתה מדבר זה מה

שאתה
כי כל מה שיש בך זה את

הדיבור שלך
ומה שאתה מדבר זה מה

שאתה

שיר השיימינג

מילים: ארקדי דוכין ומיכה שטרית

לחן: ארקדי דוכין


לשון רעה, יורקת אש
אתה שורף אתה קוטש
זה כמו אקדח לתוך הלב
יורה מילים משליט כאב
מילים חצים מילים נוצות
יכולות ללטף יכולות לשרוט

לדיון:

נצייר פעמיים שמש אסוציאציות עם הכותרות "מילים טובות" "מילים רעות"

 

  • מצאו את כל הרווחים של מילים טובות כפי שמובאים בשיר.(לרשום בשמש אסוציאציות)

  • מצאו את כל הנזקים של מילים רעות כפי שמובאים בשיר(לרשום בשמש אסוציאציות)

  • ציינו את הדימויים השונים למילים טובות/רעות(לרשום בשמש אסוציאציות)

  • איזו שורה בשיר הכי נגעה בכם?

  • איזו שורה מתחברת אליכם לסיפור אישי שחוויתם? ששמעתם?

  • נתבונן בפזמון- האם באמת כל מה שיש בנו זה מילים? מה לגבי מחשבות? רגשות? מעשים? מדוע יוצרי השיר בחרו לשים את כוח הדיבור בתור מייצג האדם?

  • מדוע בחרו יוצרי הפסטיגל להציב את נושא מניעת בריונות ברשת כנושא המרכזי לשנת 2015?

  • הפעלה יצירתית: התלמידים יאזינו לשיר בשנית ויציירו ציור/כרזה לביטוי תחושה/תובנה/מסר העולה מהשיר .

 

להורדת סיכום המפגש הרביעי לחצו כאן

 

 

 

מפגש חמישי- מסכמים וממשיכים עם מילה טובה

א. יש לי מילה טובה? –על יכולת הפרגון

נשמיע את השיר "מילה טובה" בכיתה.

https://www.youtube.com/watch?v=KODGZ31t0fk (ביצוע מחודש של גולן אזולאי)

נחזור על המילים מהפזמון- לא פעם זה קשה, אבל לרוב מילה טובה, מיד עושה לי טוב.

לדיון:

 

  • מדוע אנו מתקשים במתן מחמאות? האם מתן מחמאה לחברי בהכרח מוריד מערכי וממעלתי שלי?

  • עם יד על הלב, מהי המשימה המאתגרת יותר? פגיעה ועלבון או מחמאה ופרגון? ומדוע?

נתמקד בתובנה כי: אדם גדול הוא זה היודע להחמיא ולפרגן ולמצוא טוב בכל מי ומה הסובב אותו - היא אבן-פינה לכל המהלך.

  • אדם נבחן בכוח דיבורו, הוא זה המגדיר אותו, "איש לפי מהללו",- מה שומעים במילה "מהללו"? =המלל, המילים שלו. וגם – הדרך שבה הוא מהלל אחרים- משבח את הטוב שבם.

 

 

  • ב.  עין טובה

  • נספר לתלמידים את הסיפור הבא:

זוג צעיר הגיע לבנין חדש ונכנס לדירה שממול לדירה של זוג זקנים.
בבוקר רואה הזקנה את הכלה הצעירה תולה כביסה ונחרדת: כל הבגדים הלבניםמלאיםבכתמים שחורים.
כשבעלה מגיע בערב היא מספרת לו שהכלה החדשה כנראה לא יודעת איך לכבס ואם עד שבוע הבא זה ימשך, היא תעשה לה טובה ותלך ללמד אותה את כללי הכיבוס המוצלח..
למחרת היא ממתינה מול החלון ורואה את הכלה הטריה תולה שוב כביסה והפעם הכביסה לבנה כמו שלג.
כשבעלה חוזר בערב היא מספרת לו שברוך השם הפעם הכביסה של השכנה הייתה מבריקה.
עונה לה בעלה " אתמול בלילה אחרי שסיפרת לי שהכביסה של השכנים מלוכלכת , הסתכלתי שוב מהחלון – וגיליתי שהכתמים השחורים אינם על הכביסה של השכנים אלא על החלון שלנו. מיד ניקיתי את החלון ולכן ראית בעיניים בהירות את הכביסה המבריקה.

לדיון:

 

  • מה הבדיל בין ראיית הכביסה המלוכלכת וראיית הכביסה המבריקה?

  • מה ,לדעתכם, הנמשל לחיינו מסיפור זה?

  • מה אצלנו יכול לגרום לנו לראות רע אצל הזולת? כיצד זה מתחבר לאמרת חז"ל "כל הפוסל במומו פוסל?"(בבלי, קידושין, ע,ב)

= אמרה זו של חז"ל למעשה מקדימה את תיאוריית "ההשלכה" הקיימת בפסיכולוגיה.

תיאוריה זו אומרת שלרוב אנשים לא מסוגלים לראות ולמצוא דברים רעים בעצמם, "הגמל לא רואה את הדבשת שלו",

והדרך היחידה בה יכול האדם להתמודד עםהרע שאצלו היא ע"י השלכתו על הזולת- ראיית אותה תכונה שלילית אצל אחרים.

לכן, מלמדים אותנו חז"ל, שכאשר אנו פוגשים תכונה שלילית אצל האחר ומבקרים אותה- עלינו תחילה לבדוק את עצמנו,

האם גם לנו יש "מום" כזה? האם התכונה השלילית הזו קיימת גם אצלנו? כאשר אנו פותרים את אותו עניין מול עצמנו,

בד"כ המבט על הזולת מתבהר ,הביקורת יורדת, ואותו "מום" –רע שמצאנו בזולת לא מציק לנו כפי שהיה בעבר.

  • נבקש מהתלמידים לנסות לסדר ע"פ ההגיון שלהם את שלושת המרכיבים הבאים (מה משפיע על מה): לב טוב, עין טובה, דיבור טוב.

  • נשמע תשובות מהתלמידים ואת נימוקיהם.

 

לאחר מכן:

נחזור שוב על תפילתו של רבי אלימלך מליז'נסק:

"אדרבה, תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברנו ולא חסרונם,

ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך,

ואל יעלה בלבנו כל שנאה מאחד על חברו חלילה".

 

נבקש ממתנדב לעשות תרשים זרימה של התהליך המובא בתפילה:

החלק הראשון: עין טובה, שמוביל לחלק השני: דיבור טוב שמוביל לחלק השלישי: לב טוב (רגש ומחשבה טובה)

נבקש מהתלמידים להדגים תהליך זה (עין טובה,דיבור טוב, לב טוב) על דמות בחייהם.

 

נסכם לימוד זה בכך שעין טובה- ראיית הטוב אצל הזולת –הינה נקודת פתיחה לדיבור טוב ולרגש טוב כלפי הזולת.

כאשר איננו בעלי עין טובה על הזולת, עלינו לבדוק קודם כל את עצמנו ואת "מומינו",

לנקות את החלונות המלוכלכים שלנו ולנסות למצוא בכל זאת משהו טוב אצל הזולת ,

ומשם נבטא זאת בדיבור טוב ונחוש רגש טוב יותר כלפי אותו אדם.

 

להורדת סיכום המפגש החמישי לחצו כאן

מהו פרויקט עשרת? הכנסו לאתר הפרויקט