סיכום הסדנא:

  • הרחבנו את משמעותו של הדיבר "לא תשא" לדרישה מאתנו להיות מוסריים וערכיים ולשאת בכבוד את שם ה' הנקרא עלינו.

 

  • הרחבנו את משמעות המילה "שם" למהות ומשמעות. ראינו כי לכולנו "שמות" רבים- שם פרטי, שם משפחה, שם בית ספרי, שם עירי, שם מדינתי, שם עמי. את כולם עליי לשאת ולייצג בכבוד. עליי להותיר אחריי "שם טוב".

 

  • ה"שם" הראשון אליו התייחסנו הוא השם הפרטי שלנו. מעגל זה עוסק בעצמי, בנשמתי, המכונה במסורת צלם אלוקים שבי. התנהגותו של אדם צריכה להיות ראויה ומוסרית מעצם היותו "נברא בצלם".

 

  • השם השני הוא  שם משפחתי. לכל משפחה יש רקע, מסורת, סיפור מיוחד וערכים שעוברים מדור לדור. כל אחד מאיתנו נושא את שם משפחתו ומגשים חלומות של הדורות הקודמים.

 

  • השם השלישי ,שהוא מרכז הדיבר, הוא היותי חלק מהעם היהודי, חלק מעם ישראל. עם ישראל נושא את שם ה' (ישר-אל) ומתוך כך הוא מחויב להתנהגות ראויה ולשמש דוגמא בהתנהגותו המוסרית. דבר זה ניכר גם בציפייה של אומות העולם מעם ישראל וממדינת ישראל.

 

  • בגיל בר ובת המצווה יש לנו אחריות על התנהגותנו. ההורים והסביבה מצפים מאתנו לשאת בתוצאות מעשינו, ולייצג בכבוד את המשפחה והערכים שהקנו לנו, כמו גם להיות מודל חיובי לסביבה שלנו.

 

"לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא"

ערך הליבה: להיות מודל ומופת להתנהגות ראויה ומוסרית.

 להצעות הפעלה לשעות חינוך סביב דיבר זה לחצ/י כאן!

 

 

הדיבר "לא תשא" אוסר להשבע בשמו של אלוקים לשווא.

 היבט נוסף בדיבר בא לידי ביטוי בפסוקים הבאים:

ט. יְקִימְךָ ה' לוֹ לְעַם קָדוֹשׁ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקיךָ וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו:  

י. וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם הֹ' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ:

(ספר דברים, פרק כ"ח)

כלומר: מעצם היותנו שייכים לעם ישראל כל אחד מאתנו נושא את שם ה' עליו.

 

מה משמעות הדבר "לשאת עלי את שם ה'"? הדבר מתבטא בהתנהגות אנושית ומוסרית, באהבת הזולת, במתן עזרה ועשיית חסד ולמעשה- בקיום כל עשרת הדיברות. כפי שנאמר "והלכת בדרכיו".

כל אדם נושא על גבו שמות רבים– שמו הפרטי, שם משפחתו, עירו, מדינתו ועמו ואותם עליו  לייצג בכבוד בכל זמן ובכל מקום.

כך גם, עליו לייצג בכבוד את שם ה' הנקרא עליו.

 

כולנו חלק מהמשפחה הגדולה הקרויה "עם ישראל". למשפחת "עם ישראל" יש זהות ואמירה ערכית ומוסרית ברורה בעולם, יש קוד מוסרי המתבטא בעשרת הדיברות. כחלק משייכותי למשפחת "ישראלי" עליי להתנהג בהתאם!

 

כל אחד יכול להיות מופת וגאווה אמיתית לעם ישראל ול"שם ה'" שטמון בו .

 "לא תישא את שם ה' לשווא" מזכיר לנו כי עלינו להיות מודל ומופת להתנהגות מוסרית וראויה .

 

הבנת דיברות אלו חשובה במיוחד בגיל המצוות. בגיל זה מקובל שהילדים מבררים וחוקרים את שורשיהם, שייכותם למשפחתם, לקהילה ולמשפחת  "עם ישראל" הגדולה. זאת כחלק מעיצוב זהותם האישית והלאומית והבנתם את אחריותם כאזרחי העתיד לבניית חברת מופת ערכית ומוסרית.

  

הצעה לפעילות המשך בכיתה

** הערה כללית למורה- כיוון שמדובר בדיבר מורכב וקשה להבנה השתמשנו בדוגמאות לנשיאת שם במעגלי שייכות שונים על מנת שנבין מתוכן את הנמשל והוא- חשיבתו נשיאת שם ה' עליי בכבוד, ע"י התנהגות ראויה ומוסרית.

 

1. יש לי דילמה!

"לא לעשות בושות לאמא!"

דורית לוקחת את נוי בתה בת ה-4 למסיבת יום הולדת של ילדה בגן. למסיבה מוזמנות הילדות עם האמהות ובה תתקיים סדנת אפייה משותפת. לפני היציאה למסיבה פונה דורית לנוי ואומרת: "חמודה של אמא, את זוכרת להתנהג יפה במסיבה? לא לזלול שוקולדים וסוכריות, לשחק יפה ולא להתבכיין. כל החברות שלי מהשכונה באות .אל תעשי לאמא בושות, בסדר מתוקה?"

האם דורית מוצאת לנכון להדריך את בתה לפני יציאתן למסיבה. איך זה מתקשר לדיבר "לא תשא"? שתפו בסיפור בו הרגשתם שאתם מייצגים את משפחתכם.

"הישראלי המכוער"

רשת CNN צ'ילה מדווחת כי אזרח ישראלי בן 23 נעצר בחשד שהצית את השריפה שכילתה עשרות אלפי דונמים בפארק הלאומי טורס דל פאינה. לפי הדיווח הצ'יליאני, הישראלי חנה בסמוך לנהר, הדליק מדורה על אף האיסור המפורש, ולא דיווח כשזו יצאה משליטה.

במהדורה החדשה על צ'ילה של מדריך התיירות החשוב בעולם, "לונלי פלאנט," ישנה התייחסות בעייתית לישראלים. בפרק העוסק ב"סכנות ומטרדים" מוזכרים רעידות האדמה, התפרצויות הרי הגעש, הפשיעה בערים מסויימות וזבובי החול - ולצדם גם המטיילים הישראלים הרעשניים שאינם מכבדים את נורמות המקום ומהווים מטרד לציבור המטיילים.

•           מה אתם מרגישים כאשר אתם שומעים דברים אלו?

•           איזה "שם" נושאים התיירים הישראלים בחו"ל? האם הם מייצגים את עצמם בלבד?

•           מהן ההשלכות של התנהגות כזו- בקרב לא ישראלים ומדינות אחרות?

לדברי ליאור רוטברט, חבר העמותה "שגרירים של רצון טוב", "כל אזרח המטייל בחו"ל מייצג את המדינה ומשפיע על תדמיתה בעיני העולם.דעתם של התושבים בחו"ל על ישראל, נקבעת על פי מסכי הטלוויזיה ודעות קדומות, אך לא פחות מכך - על סמך ההיכרות האישית שלהם עם 'שגרירים' טובים או רעים של מדינתנו.

 ההתנהגות של כל אחת ואחד מאתנו, הנימוס והכבוד לסביבה, לסמלים, לרכוש ולתושבים המקומיים, הם ההופכים אותנו לשגרירים טובים ומוצלחים רעים למדינת ישראל. זו שליחות נעימה לייצג את המדינה בכבוד הראוי, בחו"ל המדינה זה את, אתה ואנחנו".

2. " נא להתנהג בהתאם"

מזמינים שני מתנדבים מהכיתה. נותנים לכל מתנדב רשימה ומבקשים שיקריא את הכותרות שבה ברצף. לאחר מכן מנהלים דיון:

רשימה ב' -

  • איש חינוך השתמש במילים גסות במהלך השיעור

  • הנסיך המוכר צולם שתוי בבר מקומי

  • הרב המקובל נחשד כי קיבל שוחד רב עבור ברכות וקמעות שחילק למאמיניו

  • שוטרים בכירים מצמרת המשטרה נחשדים בעבירות מין ושוחד

  • כוכבת הילדים האהובה הצטלמה בצורה חושפנית לשער עיתון

  • נשיא המדינה לשעבר מרצה את עונשו בכלא עקב עבירות מין

רשימה א' -

  • איציק קילל את עמוס שעקף אותו בכביש

  • דודו נוהג להשתכר בכל שישי במועדון

  • בשכונה מסתובב לאחרונה פדופיל ומטריד ילדים קטנים

  • העבריין המוכר למשטרה נחקר כעת בחשד לסחר בסמים

  • נתפס האנס הסדרתי שהטריד את שלוותן של נשים ואמהות רבות

  • אנשי העולם התחתון נתפסו בעת מתן שוחד

דיון:

  • היכן חשתם תחושה רעה יותר , מה זעזע אתכם יותר- רשימה א' או ב'? מדוע?

  • מהן הציפיות שלנו מאדם ייצוגי/ בעל תפקיד?

  • איך זה מתקשר לדיבר "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא"?

  • עולים מדרגה- כפי שוודאי נאמר, כאשר אדם נושא בתפקיד חלה עליו אחריות וישנה ציפייה ממנו לנהוג בצורה ראויה. בדיבר "לא תשא" למדנו כי כולנו, כבנים לעם ישראל נושאים עלינו את "שם ה'"? אילו התנהגויות לדעתכם מצופות מאתנו בתפקיד זה? (=להיות אדם מוסרי ולקיים את עשרת הדיברות)

 

 

3. במבט מעמיק- משמעות הדיבר "לא תשא"

על הדיבר "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא" כותב הרש"ר הירש בספרו "חורב":

חובה עליך לחיות חיים ראויים לשם ה' הנקרא עליך

  • כיצד אתם מפרשים את דברי הרש"ר הירש? כיצד יש ליישם  את הקריאה "לחיות חיים ראויים לשם ה' הנקרא עליך"?

       איזו צורת התנהלות והתנהגות כלולה בכך?

  • נתון מעניין הוא –כי העולם כולו מצפה מעם ישראל וממדינת ישראל להתנהגות מוסרית, וכאשר היא איננה קיימת לטעמם, ישנה ביקורת חריפה על ישראל.

  • ניתן לחלק את הקטעים לקריאה ע"י מתנדבים ולבקש לאחר מכן להסביר בלשונם ולחוות דעתם על הנאמר:

    נראה מספר דוגמאות בהם קושרים את עם ישראל עם מוסר.

    ניתן לחלק את הקטעים לקריאה ע"י מתנדבים ולבקש לאחר מכן להסביר בלשונם ולחוות דעתם על הנאמר:

     

ג'ון אדמס, נשיאה השני של ארה"ב כותב במכתב לידיד: "אני עומד על כך שהעברים [היהודים] תרמו להפיכת האדם ליצור תרבותי, יותר מכל עם אחר".

היטלר צורר היהודים התייחס ליהודים כאל "ממציאי המצפון" שעל האנושות להשתחרר מכבליו:

מתייחסים אליי כאל ברברי חסר חינוך", אמר היטלר. "כן, אנחנו ברברים. אנחנו רוצים להיות ברברים! עבורנו, זהו אות כבוד. אנו נחדש את נעוריו של העולם". היטלר המשיך לדבר אל נתיניו: "ההשגחה העליונה קבעה, שאני אהיה המשחרר הגדול ביותר של האנושות. אני משחרר את האדם מהגבלת התבונה שהשתלטה עליו, מהסגפנות המזוהמת והמשפילה, של חזון שקרי הנקרא בשם מצפון ומוסריות". בהתייחסו להשפעת התנ"ך הוא אמר: "עשרת הדברות איבדו את תוקפן. מצפון הוא המצאה יהודית. זהו פגם, כמו ברית מילה".

הקטע הבא, מתוך האתר "הידברות", מנסה להסביר את השורש לשנאת היהודים בעולם:

" הגמרא (שבת פט,א) מסבירה את מקור האנטישמיות בעזרת משחק מילים: התורה שהיא המקור למערכת הערכים והמוסר של היהודים, התקבלה בהר סיני. המילה "סיני" נהגית בצורה דומה למילה "שנאה", למרות שהן נכתבות בצורה שונה.

"מדוע ניתנה התורה על הר סיני?", שואלת הגמרא. "כי מכאן ירדה שנאה לעולם!". בהר סיני נאמר ליהודים כי יש אלוקים אחד, בעל דרישות מוסריות מכלל האנושות. כתוצאה מכך בהר סיני, הפך העם היהודי למטרת שנאתם של אלה, שמטרתם הסופית היא לשחרר את המין האנושי, מכבלי המצפון והמוסר. בהר סיני מונו היהודים להיות "אור לגויים". ישנם כאלה המאמצים את היהודים ואת אמונתם ומכירים באור שהם מביאים לעולם, אולם קיימים גם אחרים, הרוצים שהעולם יהיה מקום של אפלה רוחנית. ולכן הם תוקפים את היהודים, בתור המייצגים האולטימטיביים של כל מה ששנוא עליהם.

4. לשאת את שם ה'- בקיום עשרת הדברות!

כיוון שמדובר באחת מהסדנאות האחרונות, נבקש מהתלמידים להתבונן על דיבר זה כמסכם את עשרת הדברות ונשאל-

  • כיצד כולל הדיבר "לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא" את הדברות כולן?

  • בנו דמות דמיונית שנושאת את שם ה' בכבוד, לאור עשרת הדברות.

     כיצד דמות זו מתנהגת? מה מכוון אותה בחייה? האם היינו רוצים להיות כמותה?

 

5. רגע של שיתוף

נקודות לשיתוף

כיצד הדיבר "לא תשא " נוגע בי?

איך אני מיישם אותו בחיי?

מה הקושי/הרווח בקיום הדיבר?

כיצד השפיע עליי לימוד הדיבר?

 

להורדת ההצעה לפעילות המשך בכיתה בפורמט PDF לחץ כאן